lørdag 4. august 2012

Hverdagskjole

Strikket bomullskjole etter idé fra hverdagskjolen fra Nøstebarn og med litt Sirdalsmønster nederst på kjolen. Tusen takk til Marie som hjalp meg med å kikke i Nøstebarnsboka, jeg har lånt bort min og stod fast før jeg hadde begynt! Eneste elementet fra hverdagskjolen denne kjolen har er hvordan ermene er strikket. Derfor drister jeg meg til å skrive hvordan jeg strikka kjolen samtidig som jeg påpeker at hverdagskjolen fra nøstebarn har vært i tankene mine under strikkinga.. oppskrift nederst i innlegget:)




Jeg syns garnet er kjempegodt! Det er Cotton Light fra Drops garnstudio jeg har brukt, det var på tilbud til 11 kr nøstet:) Gikk med litt kremfarget hvitt til mønsteret (snakker langt under ett nøste) og 3 nøster + litt til av en rosa/lillafarge som ligner veldig på lyngfarge.

Fin barnehagekjole til Tuva dette, planen er at hun skal ha den på seg første dagen i barnehagen, hun er så fiin i kjolen sin! 

Str 1 år:
Legg opp 144 m på rundpinne p.2,5. Strikk 1 r 1 vr .4 runder. Bytt til p. 3,5 og strikk ønsket mønster (mønster med en rapport på 18 masker vil gå opp her:)). Strikk glattstrikk videre til kjolen måler ca 30 cm. Del arbeidet i to med 72 masker til forstykke og bakstykke. Legg opp 12 masker i hver side på både forstykke og bakstykke. Strikk ca 10 cm (spørs hvor vide du vil ha ermet) og fell av med rette masker fra vrangen. Sy sammen under ermene og mask sammen på ermene/skuldra. Pass på at hodeåpninga er stor nok. 

 (OBS: Jeg har omregna fra nøstebarnskjolen slik at maskeantallet passer MIN strikkefasthet og bomullsgarnet, for det har en annen tykkelse enn det som er oppgitt i hverdagskjoleoppskrifta).




2 kommentarer:

  1. Den blei jo kjempesøt! Nå blir nok Tuva fin fin på sin fyrste dag i barnehagen :)

    SvarSlett
  2. Finfin! Må nok på mønsterstrikkekurs hos deg jeg...

    SvarSlett